onsdag 28 oktober 2009

Dag ett och oskuldens tid.

Så. Nu. Det här är början på slutet av min tid som OSKULD. Jag börjar skriva den här bloggen idag och jag slutar inte förän jag har fått ligga.

Jag heter Lucas, jag är 22 år, bor i hornstull (stockholm) och har påbörjat ett sabbatsår från Ingenjörspogrammet i byggteknik. Om jag kommer att gå tillbaka dit det vet jag inte i nuläge. Det var nog mest min pappa som ville att jag skulle gå där...och nu har han ingen aning om att jag har (hoppat av). Jag fick lägenheten som jag nu bor i av min pappa.
Första gången jag var i lägenheten var med pappa och en mäklare som pappa känner. Jag tror dom känner varandra genom jobbet på nått sätt. Jag vet egentilgen bara att dom brukar spela golf tillsammans. Mäklaren och pappa stod och pratade om sovalkovet och hur värdefullt det va med kök i en sån här etta. När pappa sa "det här blir ju bra" så nickade jag bara och sa "ja".
När jag en dag var ute på praktik började jag prata med en målare. Det var i Sollentuna centrum och han målade HM-butiken där. Av nån anleding så gillade han mig och frågade om jag ville sommarjobba med honom. Jag sa som det var att jag inte kunde nått o målning men att jag skulle säkert kunna lära mig. Målaren heter Fredrik. 34 år. Två barn. Rak. Låter som en säljare när han pratar. Har inga anställda men hyr in "gubbar" som han själv säger, när han behöver hjälp.
Och, det är så jag nu försörjer mig. Med Fredriks hjälp, eller min hjälp till fredrik kanske. Jag har nu en egen målarfirma. Jag får 270kr i timmen. Jag har inte jobb hela tiden men det är så jag klarar mig. Jag måste bara tänka på att ca 50% ska gå till skatt. Det här är viktigt säger Fredrik." Annars kan man hamna i en jävla knipa" som han sa.
Just nu har Fredrik semester i två veckor vilket jag lite ofrivilligt då också har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar