fredag 30 oktober 2009

Ta ett nej?


Idag vid lunchtid hoppade jag upp på cykeln igen. Tänkte cykla över bron till Liljeholmen och kolla in det nya köpcentrat som nyligen blev klart där. Men när jag kom ut och upp på Långholmsgatan så blev jag så sugen på att åka över Västerbron. Solen sken och låg på så fint där.
Jag hade hög fart när jag kom upp på bron och kämpade mig framår i lätt motvind. Längre fram, mitt uppe på bron, kom två tjejer gående mot mig. Den högra hade en kamera och fotade åt mitt håll. Några sekunder senare var vi jämnsides och jag vågade möta deras blickar. (Ja, dom kollade rakt på mig!!) Av nån konstig anleding så kändes det som hon, den vänstra tjejen, kollade intresserat på mig!? Detta varade iofs bara i en halv sekund. Sen var jag förbi.
På väg ner mot Kungsholmen så kom jag på att min gymnasiekompis Dennis skulle va ledig idag. Han jobbar extra på ett kafé och pluggar. Men vad det är han pluggar vet jag inte riktigt. Och jag är inte heller helt säker på att han pluggar...
Så jag stannade till nere vid rålandshovsparken och ringde upp honom. Jag sa att jag skulle äta en sushi och undra de om vi skulle ses. En kvart senare kom han ner på stället där jag satt. En sushirestaurang på Odengatan precis nedanför där han bor.
Dennis har teorier om allting och så klart hade han även en om händelsen på Västerbron.
"Kvinnor" började han. För han säger alltid kvinnor om tjejer. "Kvinnor älskar att se män jobba i motvind. Du vet, dom vill inte ha nån soffpotatis som ligger hemma framför tipsextra och tror på turen"
Han tittade på mig för att försäkra sig om att det hade gått in och visst, jag kunde förstå vad han menade. "Så du tycker att jag skulle ha stannat och sagt, den här vinden e ingenting för mig, eller vadå?"
"absolut" sa han och kollade mig stint i ögonen. "Vill du ligga så måste du kunna ta risken att få ett nej, så enkelt e det"
När jag cyklade hem så tänkte jag på vilket som skulle kännas värst. Att bli påkörd av en bil här på gatan eller att få ett litet nej av en tjej. Kunde inte bestämma mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar